No se si us haureu preguntat mai o penseu de tant en tant en quantes pàgines web existeixen a Internet. Doncs segons la web www.internetlivestats.com a dia d’avui trobem al voltant de 1861 milions de webs. Aquest nombre de webs creix cada dia degut a que molts usuaris particulars i empreses decideixen obrir la seva web per tenir presencia a la xarxa.

Malauradament no són poques les webs que s’obren i mai més ningú es preocupa pel seu manteniment. Tots veiem en el nostre dia a dia que quan busquem per Internet ens trobem moltes webs abandonades a la seva sort, que mai han estat actualitzades.

Aquest article pretén ser un punt de partida per tots aquells de vosaltres que si que us interessa tenir la web al dia, saber què passa amb aquella finestra que heu obert al món, buscar la manera d’aconseguir els objectius pels quals la vau crear.

Quines mètriques hem de mesurar de la web?

Tal i com va dir el físic i matemàtic anglès William Thomson Kelvin, el que no es mesura, no es pot millorar. Així que si volem saber la salut de la nostra web hem de mesurar una sèrie d’indicadors o mètriques que ens han de dir com van les coses per poder dedicar esforços allà on sigui més necessari. Aquestes mètriques web o KPI’s, ens han d’ajudar a fer un primer diagnòstic que ens faci la fotografia de com estan les coses a la nostra web.

En analítica web són molts els KPI’s que ens podem mirar, però tal i com ens diu el gurú de l’analítica Web Avinash Kaushik, els indicadors han de ser els justos i necessaris, no sigui que els arbres no ens deixin veure el bosc. Així que ens centrarem en 8 mètriques fonamentals o KPI’s que són bàsiques pel nostre objectiu, que no és altre que saber la salut i evolució de la nostra web.

Per mesurar aquests KPI’s nosaltres recomanem l’eina d’analítica web gratuïta de Google, Analytics, que us permetrà obtenir aquestes dades de forma fàcil i a més amb una fiabilitat molt alta, ja que altres eines o les estadístiques de les pròpies plataformes web, compten de forma diferent i us poden fer pensar que teniu més èxit del que en realitat teniu. En altres articles ja explicarem com donar d’alta i implementar Google Analytics a la vostra web.

Els KPI’s en els que ens centrarem són: sessions, usuaris, usuaris nous, nombre de sessions per usuari, nombre de pàgines visualitzades, pàgines per sessió, durada mitjana de la sessió i percentatge de rebots.

A la captura següent teniu les estadístiques reals d’una web durant un mes, en aquest cas una empresa client que ens anirà molt bé per escenificar cada un d’aquests KPI’s. Per veure aquestes mètriques heu d’anar a la pestanya “Públic” i després a la secció “Visió general” de Google Analytics.

Métriques fonamentals d'analytics

Sessions

Les sessions ens informen de quantes vegades han entrat a la nostra web i han navegat per ella abans d’abandonar-la. D’aquesta manera, la nostra eina d’analítica registrarà a l’usuari quan entra a la web i el seguirà per totes les pàgines de la nostra web que visiti fins que l’abandoni. De tot aquest recorregut li dirà sessió. En el cas de l’exemple ha tingut 4.464 sessions o, el que acostumem a dir, visites a la web.

Usuaris

Aquesta mètrica ens informa de quants usuaris únics han visitat la nostra web, així, si un usuari ha entrat tres cops a la nostra web el mateix dia o dies diferents, l’eina analítica ens comptabilitzarà un sol usuari (sempre que hagi pogut fer bé el seguiment mitjançant cookies o IP’s). Per tant, en l’exemple i pel període analitzat tindríem 2.679 usuaris.

Usuaris nous

Depenent de l’objectiu i contingut de la nostra web valorarem més o menys si fidelitzem als usuaris o si tenim molts usuaris nous. Aquest KPI ens informa de quants usuaris dels que hem tingut són nous i quants són ja antics visitants. Aquesta dada és important per saber si els nostres esforços en màrqueting estan captant nous usuaris. Per altra banda també és important valorar si els fidels van augmentant mes rere mes. En l’exemple, al ser una web amb campanyes a Google Adwords veiem clarament que hi ha molta captació d’usuaris nous.

Nombre de sessions per usuari

Aquesta dada no es difícil veure d’on surt, si tenim usuaris i tenim sessions o visites, dividint podem veure la mitjana de visites que ens fa cada usuari. Aquí la lectura també depèn de quin és el nostre objectiu: per a una indústria pot estar bé el resultat de l’exemple, que et visitin entre un i dos cops al mes (1,67), però una web de notícies necessitarà més interacció amb els usuaris.

Nombre de pàgines visualitzades

Aquest KPI ens està informant de la quantitat de pàgines diferents de la nostra web que s’han mostrat en un període determinat. En el nostre exemple s’han mostrat un total de 23.266 pàgines durant un mes, el que ens donarà una dada molt valuosa com és el nombre de pàgines per sessió.

Pàgines per sessió

Aquesta mètrica és una de les més interessants, ja que el nostre objectiu és que els usuaris s’interessin pel contingut de la nostra web i sabent el nombre de pàgines que s’han vist de mitjana en cada una de les visites ens està informant de fins a quin punt el nostre producte o informació interessa. En el cas que analitzem tenim 5,21 pàgines per sessió; la qual cosa seria una dada molt correcte. També ens podem trobar que la nostra web només tingui una pàgina i llavors aquesta mètrica no té gaire sentit.

Durada mitjana de la sessió

Poc secret amb aquest KPI. Es tracta de veure quant temps passa un usuari en una sessió dins la nostra web. En l’exemple, de mitjana els usuaris s’hi estan més de 4 minuts per sessió, que també és molt correcte. En aquest cas el temps també dependrà de com sigui la web, si hi ha molta informació, moltes pàgines, un blog, etc. El més important és valorar si amb el temps que utilitzen per visitar la web en tenen prou per veure’n el contingut. En cas que s’hi estiguin molt poc temps hauríem de valorar afegir-hi contingut, ja que també ens anirà bé pel posicionament web i per millorar la següent mètrica.

Percentatge de rebots

Quan un usuari entra a la nostra web, mira una primera pàgina i marxa sense mirar cap altre pàgina de la nostra web es diu que hi ha hagut un rebot i aquesta és la dada que registra el % de rebots. Aquesta dada és molt important perquè ens informa de si l’usuari ha trobat interessant el contingut de la web o no i és una dada molt valuosa de cara al posicionament de la web a Google.

Per acabar, comentar que aquestes mètriques fonamentals o KPI’s ens han de permetre veure l’evolució mes a mes de la nostra web per analitzar si els nostres esforços de manteniment estan aconseguint els objectius marcats. En propers articles n’analitzarem algun d’aquests amb més profunditat i us donarem eines per fer canvis que us ajudin a millorar les mètriques de la vostra web.

3 comments

  • Jordi

    Hola. Us proposo també aquestes 3 mètriques:
    1. Número de consecucions d’un objectiu que es definieixi (Ex: Formulari omplenat).
    2. El ratio de conversió del pas entre visualitzar un formulari i omplenarlo (definint un pas d’embut de l’objectiu anterior),
    3. El ratio de conversió del objectiu (consecucions del objectiu definit / sessions)

    Espero que us siguin útils 😉

    Respon
    • Jacint Cano

      Bona tarda Jordi,

      Gracies per l’aportació!!, de fet tinc pensat més endavant parlar de conversions i els seus indicadors. Amb aquest article vaig voler fer una primera aproximació a les mètriques.

      Fins aviat!

      Respon
  • Ernest

    Molt interessant. Gràcies!

    Respon

Leave a comment