Segur que aquests dies esteu farts de llegir i sentir ofertes i promocions especials seguides de  les paraules “Black Friday” i “Cyber Monday”. Però què impliquen aquests termes? Per què van sorgir? Realment li funciona a una empresa pujar al carro d’aquesta tendència?

 

Què és el “Black Friday”?

 

El “Black Friday” o en traducció literal “divendres negre”, és el dia en el qual s’inaugura de manera oficial la temporada de compres nadalenques. Aquest fenomen va néixer als Estats Units i se celebra sempre l’endemà del famosíssim Dia d’Acció de Gràcies.

Durant aquest dia, els comerços ofereixen descomptes i promocions especials per tal d’incentivar les vendes de cara a la campanya de Nadal. A causa de l’evolució tecnològica, el funcionament d’aquesta festa del consumisme també ha canviat i s’ha adaptat als nous temps, passant d’estar present només a les botigues físiques a fer-ho a gairebé totes les botigues online. Tot i que la durada original del Black Friday és de 24h, ja són molts els comerços que aprofiten per fer setmanes temàtiques, esdeveniments especials i rebaixes durant el cap de setmana enganxant-ho així amb el “Cyber Monday”, el dia dedicat només a ofertes online.

 

Per què es diu “Black Friday”?

 

Trobem diferents històries sobre el naixement del nom. Algunes expliquen que el nom de “Black Friday” es va originar a Filadèlfia durant els anys 60, quan els agents de policia de la ciutat, el van començar a utilitzar referint-se a la marea de persones i cotxes que circulaven l’endemà d’Acció de Gràcies, quan la ciutat passava d’estar deserta (ja que el Dia d’Acció de Gràcies és festiu) a estar en ple bullici d’un dia feiner. D’altres, expliquen que el nom sorgeix del fet que és en aquest dia quan els comerços comencen a passar de tenir números vermells a números negres gràcies a l’inici de les compres de Nadal.

Actualment aquest fenomen s’ha estès i ja ha arrelat a molts altres països que han vist en aquesta “celebració” una gran oportunitat per generar ingressos. A Espanya, el “Black Friday” va arribar l’any 2010 de la mà d’Apple, que va decidir rebaixar un 10% tots els productes de la seva web. Aquell dia hi va haver una allau de compres, però aquells resultats, queden molt lluny dels aconseguits durant el “Black Friday” de l’any passat, quan es va experimentar un creixement en vendes del 447% respecte a qualsevol altre dia del mes d’octubre.

 

Què és el Cyber Monday?

 

El “Cyber Monday” se celebra el dilluns després del “Black Friday” i és un dia dedicat a les compres per internet. Va néixer a Estats Units de la mà de dos executius que volien afavorir el comerç electrònic i activar les vendes nadalenques en aquest canal. La invenció d’aquest terme ha portat a una consolidació del comerç electrònic i una oportunitat a les persones que per temps o compromisos, no poden desplaçar-se fins a una botiga física per aprofitar els descomptes del “Black Friday”.

Tot i que en els seus inicis si que es tractava de dos termes més separats, actualment el “Black Friday” i el “Cyber Monday” es confonen i moltes vegades s’ajunten. El terme “Cyber Monday” no ha arrelat tant en els consumidors que associen qualsevol oferta i descompte d’aquestes dates a la gran festa del “Black Friday”.

 

Què suposa el “Black Friday” i el “Cyber Monday” pels comerços?

 

Cada cop són més les empreses que pugen al carro del “Black Friday” i el “Cyber Monday” i es comencen a fregar les mans de cara a les vendes de Nadal. Apuntar-s’hi suposa un increment de les vendes i una gran oportunitat per buidar estoc de temporades passades i així fer espai per nous productes de temporada.

La gran majoria de comerços ofereixen descomptes i ofertes, però no sempre és fàcil arribar a un preu atractiu pel client i alhora beneficiós pel comerç. En moltes ocasions s’ha denunciat una inflació de preu dies abans del “Black Friday” per llavors baixar-lo el dia en qüestió mostrant així, una gran baixada de preu respecte el preu anterior. Evidentment, aquest tipus de pràctiques penalitzen a l’empresa que, en uns temps de comunicació tan immediata, ha de lluitar contra l’usuari indignat que denuncia les males pràctiques a les xarxes.

 

Tant si agrada com si no, és una celebració consumista que sembla que ha arribat per quedar-se! Teniu la llista i els moneders a punt?  😝

Leave a comment